صنعت بتن آماده؛ حوزه ای پویا و رو به رشد در کشور

دومین نمایشگاه بین المللی بتن آماده، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران به عنوان مرجع اختصاصی و تنها نمایشگاه صنعت بتن کشور از 29 خرداد لغایت 1 تیرماه سال 1403 با حضور شرکت های معتبر ایران و دنیا در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی فرجاد تجارت، صنعت بتن آماده بیش از هزار و 200 واحد تولیدی در سطح کشور دارد که ظرفیت اسمی تولید آنها حدود 88 میلیون تن است، اما به دلیل مشکلات متعددی همچون قطعی برق و گاز و… در سال 1400 تولید سیمان کشور تنها 62 میلیون تن بوده که حدود 70 درصد ظرفیت اسمی آن می باشد؛ با این حال سرانه مصرف بتن در ایران 28 درصد بیشتر از متوسط جهانی است که باید توجه جدی به این موضوع شود تا فرآیند تولید و مصرف بهینه در استفاده از استانداردهای مصالح ساختمانی صورت گیرد و این کار ملزم به آشنایی بیشتر متخصصین با تکنولوژی روز دنیا و حضور در نمایشگاه های بین المللی جهان است.

/آشنایی با صنعت بتن در ایران و دنیا/

این کالا از مهم ترین مواد اولیه در تهیه بسیاری از مصالح ساختمانی و ساخت و سازهایی نظیر پل، جاده، سد، تونل، بندر و اسکله است که در موارد تخصصی جایگزینی برای آن وجود ندارد. سیمان یکی از صنایع راهبردی است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و عمران ملی ایفا می کند و در جهان امروز گسترده ترین سطح تولید را بین سایر صنایع به خود اختصاص داده است. امروزه سیمان به عنوان یک کالای آینده ساز و استراتژیک، پیش نیاز توسعه، اشتغال و پیشرفت در همه کشورها مورد توجه ویژه است و تولید سیمان به عنوان یکی از شاخص های رشد و توسعه در هر کشوری شناخته می شود. افزایش ساخت و ساز و نیاز روز افزون به مصرف بتن موجب شکل گیری اولین کارخانه های تولید بتن آماده در اوایل قرن 20 میلادی گردید. در کشور ایران نیز سابقه راه اندازی اولین کارخانه های تولید بتن آماده به اوایل دهه 1330 خورشیدی باز می گردد. در کشورهای پیشرفته بخش عمده بتن مورد نیاز از کارخانه های بتن آماده تهیه می گردد که نشان از اقبال عمومی به کیفیت بتن آماده می باشد و در ایران نیز سهم بتن های آماده در طرح های عمرانی یک سوم کل بتن های تولید شده در کشور است.

گردش مالی سالانه ناشی از تولید بتن در کشور ۵ هزار میلیارد تومان (معادل ۵ میلیارد دلار) است که این رقم سالانه رو به رشد است و نشانگر بزرگی این صنعت در کشور می باشد؛ این در حالیست که در سطح جهانی مقدار تولید سیمان بنا بر آمار سال 2021 میلادی برابر با 4/4 میلیارد تن بود که روندی صعودی داشته و در این بین چین با تولید بیش از 2/5 میلیارد تن سیمان با اختلاف زیاد رتبه نخست تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده و هند، ویتنام و آمریکا به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند و ایران نیز با تولید حدود 62 میلیون تن سیمان جزو 10 کشور برتر جهان در سال 2021 قرار گرفته است.

/ رضایت 70 درصدی غرفه داران از نمایشگاه دوره اول بتن/

گفتنی است که هم اکنون سه نمایشگاه مهم و اثرگذار این صنعت در دنیا شامل نمایشگاه بتن آماده استانبول، دنیای بتن آسیا شانگهای چین و نمایشگاه فرآوری بتن آنکارا می باشد و پرواضح است که برگزاری نمایشگاه بتن در ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به گستردگی آن، وجود نمایشگاه بین المللی تخصصی بتن آماده، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران جهت معرفی توانایی ها و پتانسیل های بالای کشور در این حوزه با حضورکلیه گروه های کالایی مرتبط احساس می شد و در همین راستا با همکاری کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور، برای اولین بار در تاریخ 7 لغایت 10 شهریور 1402 و به منظور آشنایی این صنف با صنعت نمایشگاهی و گسترش آن در سطح جهانی، نمایشگاه بتن آماده با حضور بیش از 80 شرکت کننده از سراسر ایران در فضایی به مساحت 4 هزار مترمربع در سایت نمایشگاهی شهرآفتاب تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی پتانسیل های صنعت بتن آماده کشور در قسمت های مختلف و افزایش حجم مبادلات بازرگانی خارجی و داخلی، توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری درونی و بیرونی صنف و صنعت، ایجاد رقابت سالم بین تولید کننده های داخلی در سطح بین الملل، انتقال تکنولوژی و دانش فنی در همه ی زمینه های این صنعت و تلاش برای افزایش دانش تخصصی در جهت حضور موثر در نمایشگاه ها و ایجاد مکانیزم های اثربخشی فعالیت، افزایش توان تخصصی و حضور بیشتر و موثرتر در فضاها و نمایشگاه ها بوده است.

در دوره اول نمایشگاه بتن آماده، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران انجمن های صنفی بتن آماده 22 استان کشور به همراه چهار هزار بازدیدکننده تخصصی از نمایشگاه دیدن کردند که براساس نظرسنجی های انجام شده حدود 70 درصد غرفه داران از نمایشگاه ابراز رضایت کردند؛ همچنین براساس نظرسنجی های انجام شده 24 درصد بازدیدکنندگان دوره اول از حوزه بتن آماده بودند و بیشترین بازدید کننده نیز با 55 درصد جمعیت آماری از استان تهران بود و استان های اصفهان، قم و مرکزی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. لازم به ذکر است که 62 درصد غرفه داران نمایشگاه اول برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کرده بودند و 76 درصد غرفه داران از کیفیت و تعداد بازدیدکنندگان در نمایشگاه ابراز رضایت کرده و 90 درصد غرفه داران هم اعلام کردند در دوره بعد شرکت می کنند.

/ کانون سراسری بتن آماده ایران؛ تشکل تاثیرگذار صنعت بتن/

تاسیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمائی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی یکی از اقدامات تاثیرگذاری بوده که با راه اندازی آن صنف بتن آماده دارای تشکیلات منسجم سراسری شد که تاکنون منشأ خدمات قابل توجهی در راه تشکیلاتی، آموزشی، ارتقا کیفیت بتن آماده و دفاع از حقوق اعضاء بوده است و به یک تشکل تاثیرگذار در صنعت بتن آماده تبدیل شده که منطبق با استاندارد های تعریف شده فعالیت می کند.

یکی از مهم ترین دستاوردهای کانون، ثبت روز 15 اردیبهشت که مصادف با سالروز تأسیس اولین کارخانه تولید بتن آماده در کشور می باشد به عنوان روز ملی بتن آماده است که تعیین روز ملی بتن آماده موجب هویت بخشی و شناسنامه دار شدن بتن آماده شده و در راستا برنامه های مختلف و کارگاه های آموزشی متنوعی نیز به همت کانون برپا شده که تاثیر زیادی در ارتقا جایگاه صنعت بتن آماده ایران داشته است.

لازم به ذکر است که با توجه به بازخورد بالای نمایشگاه دوره اول بتن آماده که شهریور سال گذشته برگزار شد، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته دومین نمایشگاه بین المللی بتن آماده، قطعات بتنی و صنایع وابسته ایران 29 خرداد لغایت 1 تیرماه سال 1403 توسط شرکت فرجاد تجارت و با همکاری کانون سراسری بتن آماده ایران و با حضور شرکت های معتبر این صنعت و با شرکت پاویون هایی از کشورهای چین و ترکیه و… در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران برگزار می شود.